Mengapa Emma Seperti Nama Bayi Populer?

Penguasa salah seorang heroin Jane Austen yang paling disayangi, Emma adalah nama gadis lama yang menikmati kebangkitan selama dua dekad yang lalu. Dia tidak pernah benar-benar jatuh dari kebaikan, tetapi Emma telah berdagang di tempat teratas untuk nama gadis paling popular dengan Sophia, Olivia, dan Emily sejak tahun 1995. Terdapat banyak Emmas yang terkenal, dalam budaya pop dan dalam sejarah, kedua-dua sebenar dan fiksyen.

Jadi kenapa nama yang bermula sejak beberapa abad (Emma Normandy adalah seorang ratu Viking dari England pada tahun 1002) merayu kepada ibu bapa moden begitu banyak pilihan untuk anak perempuan mereka? Sejarah dan makna adalah kedua-dua bahagian penjelasan mengapa Emma tidak menunjukkan tanda mengakhiri pemerintahannya sebagai salah satu nama bayi yang paling disukai.

Maksud Emma Adakah Ditemui dalam bahasa Jerman

Emma mempunyai akarnya sebagai nama Jerman dengan akar ermen yang bermaksud "keseluruhan" atau "sejagat" yang merupakan konotasi yang bagus untuk anak perempuan baru. Nama itu mengembara dari Jerman ke England dengan Emma Normandy pada abad pertama ketika ia menikah dengan Raja Ethelred II dan kemudian Raja Canute.

Salah satu Nama Paling Popular dalam Sejarah

Nama Emma menjadi biasa di England dan diberi dorongan lebih lanjut oleh popularitas oleh 1709 Matthew Prior daripada Henry dan Emma . Itu hanya satu contoh sejarah kesusasteraan Emma; Jane Austen menamakan novelnya 1815 tentang Emma yang bertutur dengan baik tetapi naif.

Dan watak tajuk novel 1856 Gustave Flaubert Madame Bovary dinamakan Emma.

Emma secara konsisten muncul pada carta nama bayi Pentadbiran Keselamatan Sosial selama rekod 1880. Dari tahun 1880-an hingga kira-kira pergantian abad ini, Emma kekal dalam senarai 10 teratas. Dari tahun 1900 hingga 1976, Emma terus menurunkan penggunaannya, mencapai tahap rendah sepanjang masa di kedudukan # 458.

Dia mula perlahan memanjat carta bermula pada tahun 1977, akhirnya memecahkan nama-nama teratas pada tahun 1992. Nama itu merangkak ke dalam budaya popular secara perlahan-lahan dan menjadi lebih popular selepas Ross dan Rachel menamakan bayi mereka Emma pada sitcom Friends pada tahun 2002.

Nama Tengah untuk Emma

Emma Grace, Emma Rose, dan Emma Marie kemungkinan nama pertama - pasangan nama tengah. Oleh kerana itu adalah nama dua suku kata yang berakhir dengan vokal, tetapi ia agak serba boleh dan sesuai dengan banyak nama tengah biasa. Perlawanan lain yang mungkin ialah Emma Claire, Emma Elizabeth, Emma Katherine, dan Emma Louise.

Emma Nicknames

"Em," "Ems" dan "Emmy" adalah nama samaran untuk Emma.

Cadangan Nama Berpandangan

Ibu bapa boleh mendapatkan inspirasi untuk nama saudara kandung untuk Emma dengan mempertimbangkan nama yang bermula dengan E, dua nama suku kata, atau nama yang lebih popular pada lewat 1800-an hingga awal 1900-an.

Untuk gadis-gadis: Alice, Anna, Elizabeth, Evelyn, Helen, Mary, Margaret, Ruth akan sesuai dengan rang undang-undang sebagai nama tradisional lain. Dan untuk lelaki, nama-nama Charles, Edward, Ethan, Henry, James, John, Thomas dan William semua mempunyai rasa klasik bahawa pasangan dengan baik dengan kakak bernama Emma.

Emmas Terkenal

Dua pelakon paling popular di 2010 berkongsi nama: Emma Watson dan Emma Roberts.

Berikut adalah beberapa Emmas yang lebih terkenal:

Emma Thompson: Pemenang Anugerah Akademi dua kali, untuk bertindak pada tahun 1992 Howard's End, dan menulis untuk penyesuaian 1996nya (tepatnya) Jane Austen's Sense and Sensibility. Baru-baru ini Thompson membintangi filem kanak-kanak Nanny McPhee.

Emma Goldman (1869-1940): Dikenal sebagai penyokong kuat kawalan kelahiran dan ucapan bebas.

Emma Lazarus: Tulis puisi ikonik The New Colossus (Beri saya lelah, orang miskin / orang-orang yang terpelajar anda yang bernafas bebas) yang berada di plak dedikasi Patung Liberty.

Bayi Selebriti Dinamakan Emma

Beberapa bayi selebriti bernama Emma, ‚Äč‚Äčtermasuk: